مستربچ ضد قارچ و کپک

دسته محصول: مستربچ های آنتی میکروبیال

افزدونی‌های ضد قارچ و کپک، به منظور استاندارد سازی و بهداشتی کردن محصولات ترموپلاست، طراحی و تولید شده‌اند. در واقع زمانی که می‌خواهند یک‌ محصول در برابر عوامل قارچ‌زا و باکتری‌زا در امان باشد از مستربچ افزودنی ضد قارچ استفاده می‌کنند. مستربچ افزودنی کپک نیز از مواد خوراکی بسته‌بندی شده در برابر کپک زدگی، جلوگیری می‌کند. با توجه به این مطلب، می‌توان به اهمیت تولید مستربچ ضد قارچ و باکتری پی برد. از این‌‌رو در مقاله پیش‌رو به معرفی کامل این مواد، شکل ساختاری ترکیبات آن‌ها، مزایا و ویژگی‌های کاربردشان در تولید محصولات ترموپلاست اشاره شده است.

مستربچ افزودنی ضد قارچ چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، تولیدکنندگان برای ایجاد خاصیت ضد قارچ در انواع نایلون، نایلکس، سلفون و سایر محصولات کاربردی ترموپلاست، از مستربچ ضد قارچ استفاده می‌کنند. این مستربچ بر پایه ترکیبات جدیدی از دانش جدید نانو تولید می‌شود. مستربچ افزودنی ضد کپک، شامل ذرات نانو بایوساید بر پایه مولکول‌های ذرات نانو اکسید فلزی است. این مواد تحت شرایط خاص وارد فرایند شده و با مواد اولیه محصول به صورت ممزوج درمی‌آیند.

به علت آن‌‌که قارچ‌ها و کپک‌ها در فضای تاریک و مرطوب، بهتر رشد می‌کنند، تولید مستربچ ضد قارچ و باکتری مطرح می‌شود. در واقع مستربچ‌های ضد قارچ با ایجاد مقاومت در هوای مرطوب و فضاهای تاریک، از محصول و محتویات داخل آن در برابر کپک‌ زدگی جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل مستربچ ضد قارچ به عنوان مستربچ افزودنی ضد کپک و میکروب نیز شناخته می‌شود. مکانیسم اثر به این صورت است که مستربچ، طی فرآیندی به نام اکستروژن در ماتریس پلیمر گنجانده می‌شود. بعد از اجرای اکستروژن، این مواد به سطح پلیمر حرکت می‌کنند تا حدی که باعث افزایش خاصیت کششی در سطح پلیمر شوند. در مرحله‌ی بعد مقدار کمی از مستربچ، در قطرات آب حل شده سپس تنش سطحی به وجود آمده در سطح آب، کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی‌ها و مکانیسم عمل مستربچ افزودنی ضد کپک و قارچ

افزودنی‌های ضد قارچ با دارا بودن سیستم کشندگی و از بین بردن اثرات باکتری‌ها و قارچ‌های روی سطوح، مانع از رشد و تکثیر بیشتر قارچ‌ها و کپک‌‌‌ها می‌شوند. بر اثر رشد و نمو قارچ‌ها، واکنش‌های آلرژی زا، بوی نامطبوع، شکنندگی و خرد شدن در محصول افزایش پیدا می‌کند. این شرایط زمانی بیشتر حاصل می‌شود که قطعات پلاستیکی در مجاورت گرما و رطوبت قرار داده می‌شوند. پس می‌توان گفت شرایط محیطی بر رشد و تکثیر قارچ‌ها تاثیر فراوان دارد.

انواع افزودنی ضد کپک و قارچ

امروزه شرکت‌های بسیاری اقدام به تولید مستربچ افزودنی ضد قارچ و باکتری می‌کنند. OBPAها مانند اکسی بیس فنوکسی آرسین یکی از انواع افزودنی‌های ضد قارچ است که برای تولید انواع محصولات پلاستیکی کاربرد دارد. آمین خنثی شده فسفات و زینک اومادرین از نمونه‌های دیگر مستربچ افزودنی ضد کپک هستند که در جلوگیری از رشد و نمو قارچ‌ها و باکتری‌‌ها مؤثر هستند.

در کشورهای آمریکایی تمام افزودنی‌های آنتی باکتریال باید به حشره‌کش نیز مجهز شده و همچنین محصولات تولیدی نیز باید دارای تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست باشند. این نوع افزودنی‌ها بيشتر در تولید محصولات پی‌وی‌سی نرم یا پلی‌اورتان‌ها به کار می‌روند. از نمونه این محصولات می‌توان به شلنگ آبیاری، زهکش استخر و دیوار پوش‌ها اشاره کرد. در محصولات ابی پی، بیشترین میزانی که از مواد افزودنی در تولید استفاده می‌شود برابر با0.04 درصد است. در فتامیلیدها این میزان تا 1 درصد نیز می‌رسد.

به طور کلی تولید مستربچ ضد قارچ و باکتری به منظور ایجاد خواص بیشتر در محصولات است. در بیشتر موارد، آنتی باکتریال‌ها در روان‌کننده‌ها تعبیه می‌شوند و تحت این شرایط می‌توان از روغن سویای اپوکسی شده یا ایزو دسیل فتالات، به منظور بالا بردن‌ توانایی مهاجرت مواد افزودنی به سطوح استفاده کرد. معمولا مستربچ آنتی باکتری‌ همراه حامل با غلظت 2 تا 10 درصد جزیی از فرمول قابل فعال است. زیرا همان‌طور که قبلا گفته شد حامل‌ها برای 2 تا 10 درصد فرمول به کار می‌روند.

علاوه بر OBPA، افزودنی‌های ضد قارچ و باکتری دیگری مانند ان اکتیل، ایزوتیازولین، وان روی اومادرین و تری کلرو فنوکسی فنل به عنوان مستربچ افزودنی ضد کپک و قارچ، در تولید سایر محصولات ترموپلاست کاربرد دارند.

کاربرد استفاده از مستربچ افزودنی ضد قارچ

استفاده از انواع مستربچ در تولید محصولات پلیمری و پلاستیکی، با مزایای بسیاری همراه است. در زیر به برخی از مهم‌ترین کاربرد استفاده از افزودنی ضد قارچ اشاره شده است:

  • جلوگیری از شکل‌گیری ذرات میکروارگانیسم مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها
  • کاربرد در جهت تولید محصولات بر پایه ذرات نانو نقره، نانو دی، نانو اکسید
  • عدم ایجاد آلرژی و حساسیت در محصول
  • عدم ایجاد بوی نامطبوع و سمی در محصول پلاستیکی
  • ایجاد خواص آنتی باکتریال و قارچ‌کشی در محصول تولیدی

خرید مستربچ آنتی باکتریال پلی استر

یکی از انواع مستربچ افزودنی ضد قارچ، آنتی باکتریال پلی استر است. از این نوع مستربچ در تولید انواع محصولات پلی‌ استر مانند نخ‌های پلی استر استفاده می‌شود. مستربچ پلی استر حاوی ذرات نانو است که یک سری خواص آنتی باکتریال در نخ یا پارچه پلی استر ایجاد می‌کند. در کشورمان شرکت‌های زیادی اقدام به تولید نخ‌های پلی استر آنتی باکتریال کرده‌اند. این محصولات کیفیت بالایی دارند و دارای بازار فروش خوبی نیز هستند. انواع نخ پلی استر با فیلامنت‌ها و نمرات متنوع به بازار عرضه می‌شوند. این نخ‌ها همچنین تنوع رنگی بالایی دارند و مشتریان رنگ دلخواه خود را نیز می‌توانند سفارش دهند. شرکت‌های تولید کننده نخ‌های پلی استر آنتی باکتریال، برای اطمینان از آنتی باکتریال بودن آن‌ها، نخ‌ها را بعد از شستشو نیز، مورد آزمایش قرار می‌دهند. جهت خرید مستربچ آنتی باکتریال با مشاوزان سی وان در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

یکی از انواع افزودنی‌های مورد نیاز محصولات پلاستیکی یا پلیمری، مستربچ افزودنی ضد قارچ است. این ماده افزودنی از نفوذ و گسترش قارچ‌ها و انواع باکتری‌ها مانند کپک به سطوح مختلف محصول جلوگیری می‌کند. از این‌رو به این نوع مواد، مستربچ افزودنی ضد کپک نیز گفته می‌شود. تولید مستربچ ضد قارچ و باکتری از جمله تولیدات مهم شرکت‌های تولید کننده مواد افزودنی است. از رایج‌ترین انواع مستربچ‌های افزودنی آنتی باکتریال می‌توان به OBPA، تری کلرو فنوکسی فنل، ایزوتیازولین و اکتیل اشاره کرد.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “مستربچ ضد قارچ و کپک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *