مستربچ آنتی استاتیک

ساختار شیمیایی پلاستیک بارهای الکتریکی ایجاد می کند که به دلیل بار ساکن گرد و غبار را جذب می کند. مستربچ آنتی استاتیک بالاترین مقاومت سطحی را با خاصیت ضد الکتریسیته ساکن طولانی مدت حتی پس از شستشو در پلاستیک ایجاد می کند. این افزودنی برای بسته بندی قطعات الکترونیکی حساس بسیار مهم است و در بسته بندی مواد غذایی و آرایشی بسیار مفید  خواهد بود.

دسته محصول: مستربچ های افزودنی
دیتاشیت ها

مستربچ‌ها نوعی مواد افزودنی هستند که به منظور ایجاد خواص در هنگام تولید، به مواد اولیه محصولات اضافه می‌شوند. یکی از مستربچ‌های مورد استفاده در تولید محصولات پلاستیکی، مستربچ آنتی استاتیک است.‌ مواد آنتی استاتیک معمولاً به صورت گرانول‌های پلیمری تولید می‌شوند‌. میزان مصرف مستربچ‌های آنتی استاتیک بر اساس نیاز صنایع، بین 1 تا 18 درصد است. مستربچ‌ افزودنی آنتی استاتیک همچنین برای اینکه بتواند پایه شارژ استاتیکی را ساپورت کند در دو نوع مهاجرتی و غیر مهاجرتی عرضه می‌شود. در این مقاله به معرفی مستربچ‌های آنتی استاتیک، خرید مستربچ آنتی استاتیک، ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن‌ها پرداخته شده است.

منظور از استاتیک چیست؟

قبل از این‌که به معرفی مستربچ افزودنی آنتی استاتیک پرداخته شود ابتدا لازم می‌دانیم اطلاعاتی در مورد مفهوم استاتیک برای شما مخاطبان عزیز این مقاله ارائه دهیم.

منظور از استاتیک، همان بارهای الکتریسیته ساکن هستند که در اثر تماس یا جداسازی دو سطح متفاوت ایجاد می­شوند. به طور کلی بارهای ساکن در اثر عبور دادن رول‌ فیلم‌های پلیمری یا عبور هوای پر سرعت خنک کننده از روی سطوح یا در اثر برخورد ناگهانی محصولات در هنگام جابجایی صورت می‌گیرند. در واقع، بر اثر تماس، الکترون‌های منفی در بین دو سطح جابه­جا می‌شوند و از یک اتم به اتم دیگر حرکت می‌کنند. در نتیجه، این امر باعث ایجاد جریان الکتریسیته ساکن خواهد شد.

از عوامل مؤثری که باعث افزایش اثر آنتی استاتیکی می‌شود رطوبت موجود در هوا است. به این صورت که رطوبت و ذرات آب باعث تشکیل یک لایه بار الکتریکی بر روی سطح مورد نظر شده و در نهایت عدم تجمع بارهای الکتریسیته ساکن را به دنبال دارد.

کاربرد مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک یک افزودنی پلیمری است که در صنایع مختلف برای معرفی خواص آنتی استاتیک به مواد و محصولات مختلف استفاده می‌شود. در اینجا برخی از کاربردهای متداول مستربچ آنتی استاتیک آورده شده است:

  • محصولات پلاستکی

مواد پلیمری می‌توانند الکتریسیته ساکن را در طول پردازش یا جابجایی جمع کنند که منجر به مسائلی مانند جذب گرد و غبار یا تخلیه الکترواستاتیک می‌شود. با ترکیب مستربچ آنتی استاتیک، تجمع بار استاتیک به حداقل می‌رسد.

  • قطعات الکترونیکی

خواص آنتی استاتیک هنگام بسته بندی قطعات الکترونیکی، دستگاه‌ها یا محصولات بسیار مهم است. الکتریسیته ساکن به طور بالقوه می‌تواند به قطعات حساس الکترونیکی آسیب برساند. مستربچ آنتی استاتیک در تولید مواد بسته بندی برای جلوگیری از تجمع بارهای ساکن که می‌تواند به لوازم الکترونیکی آسیب برساند استفاده می‌شود.

 

خرید مستربچ آنتی استاتیک

  • قطعات خودرو

مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان به پلیمرهای مورد استفاده در قطعات خودرو مانند داشبورد، تزئینات داخلی و اثاثه یا لوازم داخلی اضافه کرد. این اجزا می‌توانند گرد و غبار و کثیفی را به دلیل بارهای ساکن جذب کنند که منجر به ظاهر تخریب شده می‌شود. افزودنی‌های آنتی استاتیک به کاهش این اثر کمک کرده و اجزا را تمیزتر نگه می‌دارند.

  • کالاهای صنعتی و مصرفی

بسیاری از محصولات پلاستیکی مانند ظروف، جعبه‌ها و سینی‌ها مستعد تجمع بارهای ساکن هستند. مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان در طول تولید آنها برای بهبود خواص آنتی استاتیک آنها گنجاند. این امر به ویژه در محیط‌هایی که جذب گرد و غبار می‌تواند بر کیفیت یا عملکرد محصول تأثیر بگذارد بسیار مهم است.

  • منسوجات و الیاف

در صنعت نساجی به منظور کاهش تجمع بار استاتیکی به کار می‌رود.

  • تجهیزات اتاق استریل

محیط‌های اتاق استریل که اغلب در صنایعی مانند الکترونیک، داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی یافت می‌شوند، به مواد و تجهیزاتی با تولید استاتیک کم نیاز دارند. مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان برای تولید قطعات و ابزارهای سازگار با اتاق تمیز استفاده کرد تا از اختلالات ناشی از بارهای ساکن جلوگیری شود.

اثر مواد آنتی استاتیک چگونه است؟

برای خرید مستربچ آنتی استاتیک، بهتر است خریداران از قبل با نحوه‌ی اثرگذاری این مواد بیشتر آشنا شوند.

 نحوه‌ی کاربرد مواد آنتی استاتیک به این گونه است که در ماتریس یا ساختار مولکول‌های پلیمر گنجانده می‌شوند و با توجه به عایق بودن آن‌ها، به محصولات پلیمری اجازه می‌دهند تا بارهای ساکن را بر روی خود ایجاد کنند. این موضوع در مورد غشاها و الیاف‌ها که سطوح زیادی نسبت به حجم خود دارند، بیشتر صادق است. بنابراین می‌توان گفت افزایش در بارهای ایستایی، باعث ایجاد چندین عامل نامطلوب در محصول خواهد شد. به عنوان نمونه بارهای استاتیک مستربچ آنتی استاتیک، گرد و غبار هایی که بر روی بسته‌بندی محصولات یا سطوح آن‌ها می‌نشیند را جذب کرده که در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد نوسان‌های الکتریکی شود.‌ این بارها همچنین باعث ایجاد مشکلاتی مانند تخلیه شارژ به عنوان جرقه و آسیب رساندن به لوازم الکتریکی خواهند شد.

در نحوه اثر افزودنی آنتی استاتیک، نوعی ناسازگاری کنترل شده در این مواد به وجود می‌آید که سبب انتقال ذرات باردار به سطح می‌شود. در آن ناحیه یک پدیده قطبی تشکیل خواهد شد که ذرات آب موجود در هوا را جذب می‌کند. در اثر این جذب، سایر اجسام معلق فضا نیز به سطح جذب می‌شوند . در نتیجه لایه قطبی به وجود آمده دارای قابلیت هدایت بیشتر، مقاومت کمتر و در نهایت زمان پوسیدگی شارژی کوتاه­تری است.

خرید مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک از شما در برابر آسیب‌های جدی مانند آتش سوزی و انفجار محافظت می‌کند و تضمین می‌نماید که شما و تجهیزات اداریتان از بارهای ساکن و تخلیه الکترواستاتیک محافظت می‌شوید. الکتریسیته ساکن در اثر حرکت یک ماده بر روی ماده دیگر ایجاد می‌شود. بیشتر مواد پلاستیکی عایق‌های خوبی هستند و از تجمع بار ساکن پشتیبانی می‌کنند. این مشکل خاص در فیلم‌هایی مشاهده می‌شود که دارای سطح بزرگ و اصطکاک در هنگام تماس با سطوح تجهیزات مورد نیاز برای پردازش هستند. بسته به کاربرد نهایی، ما می‌توانیم مستربچ‌های آنتی استاتیک یا رسانا را ارائه دهیم که مزایای کوتاه مدت و بلندمدت را به همراه دارد. مزایای کوتاه مدت در پردازش و ذخیره سازی کوتاه مدت مفید است. مزایای ضد الکتریسیته ساکن در درازمدت در مواردی است که محافظت در برابر تجمع استاتیک در مدت زمان طولانی ذخیره سازی مورد نیاز است.

به طور کلی:

  • کاهش الکتریسیته ساکن
  • کاهش ایجاد جرقه و در نتیجه کاهش اشتعال­پذیری به هنگام انبار داری
  • کاهش جذب گرد و غبار
  • افزایش چاپ­پذیری
  • دوام چاپ

 

منظور از مستربچ آنتی استاتیک چیست؟

این نوع مستربچ‌ها از مواد ضد الکتریسیته تشکیل شده‌اند که به منظور پاکسازی سطوح محصولات پلیمری از بارهای الکتریکی استفاده می‌شوند. به این طریق که ماده افزودنی آنتی استاتیک، بارهای الکتریسیته تولید می‌کند تا با حرکت به سمت سطح محصول، بارهای الکتریسیته ساکن موجود در سطح را از بین ببرد که به این اثر، آنتی استاتیک گفته می‌شود. سطح هیدروفیل که در اثر تداخل بارهای الکتریسیته ساکن و ایستا ایجاد شده، با رطوبت هوا نیز در تعامل بوده و ذرات موجود در آن از جمله مولکول‌های آب را جذب می‌کند. به همین دلیل است که در هنگام تجمع گرد و غبار بر روی سطوح و تشکیل الکتریسته ساکن، از ایجاد جرقه‌های الکتریکی جلوگیری می‌شود.

ویژگی‌های مستربچ آنتی استاتیک

استفاده از این مواد بر روی سطوح محصولات پلیمری، از آسیب‌ها و مشکلات زیادی جلوگیری به عمل می‌آورد.‌ برخی از مهم‌ترین مزایای کاربرد افزودنی آنتی استاتیک شامل موارد زیر است:

قیمت مستربچ آنتی استاتیک

  • سریع و آسان بودن خرید مستربچ آنتی استاتیک
  • جلوگیری از تجمع گرد و غبار بر روی سطوح مختلف
  • کاهش زمان‌ چرخه با ارائه سریع­تر انتشار قالب
  • بهبود دهنده سطوح محصولات قالب ساخته شده یا قالب‌ریزی شده و همچنین غشاهای پلی آلفینی
  • کاهش مشکلات فرآیندی در هنگام حمل و نقل، بسته‌بندی و انبارداري
  • بهبود خاصیت چاپ پذیری محصول

جمع‌­بندی

مستربچ آنتی استاتیک، از کاربردی‌ترین انواع مستربچ افزودنی محسوب می‌شود که در ساختار محصولات پلیمری متفاوت کاربرد دارد. همان طور که در بالا گفته شد نحوه‌ی تأثیرگذاری مواد افزودنی آنتی استاتیک به این شکل است که با ایجاد بارهای الکتریسیته و حرکت آن‌ها به طرف سطوح‌ مختلف محصولات، از تجمع بارهای الکتریسیته ساکن در آن‌ها جلوگیری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت کاربرد این مواد در محصولات ترموپلاست، مزایا و ویژگی‌های بسیاری دارد. یکی از تأثیرات مهم این نوع مستربچ‌ها، جلوگیری از آسیب ناشی از تجمع گرد و غبار بر روی سطوح لوازم الکتریکی از جمله در مانیتورهای تلویزیون یا رایانه‌ها است. نکته آخر اینکه، خریداران محترم، برای خرید مستربچ آنتی استاتیک حتما به نام تجاری درج شده بر روی آن دقت نمایند. همچنین جهت خرید این محصول با مشاوران سی وان پلیمر در تماس باشید.

1 review for مستربچ آنتی استاتیک

  1. فخامی

    سلام برای گرد و غبار هم مناسبه؟

Add a review

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *