1. سی‌وان پلیمر
  2. /
  3. کامپاندهای پلیمری
  4. /
  5. کامپاند پلی پروپیلن

کامپاند پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک ماده پلیمری پرکاربرد در صنایع ساخت محصولات پلاستیکی است که به دلیل خواص بسیار خوبی که دارد، به صورت ترکیبیات کامپاند و مستربچ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله با کاربرد و ویژگی‌های کامپاند پلی پروپیلن آشنا خواهید شد. همچنین در ادامه این مطلب به بررسی مزایای کامپاند PP می‌پردازیم و روش خرید کامپاند پلی پروپیلن از شرکت سی وان پلیمر را به شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

دسته محصول: کامپاندهای پلیمری
زیردسته‌های این محصول

پلی پروپیلن یک ماده پلیمری و یا به عبارتی، یک ترموست سخت و کریستالی است که در بسیاری از وسایلی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، یافت می‌شود. این ماده در گروه پلی الفین‌ها قرار گرفته و تاحدی بلوری و غیر قطبی است. پلی پروپیلن عمدتا سفید رنگ است و مقاومت شیمیایی بالایی دارد. در مقایسه با مواد پلی اتیلنی، نسبت به حرارت سخت‌تر و مقاوم‌تر بوده و یک ماده مکانیکی ناهموار است.

در اصل پلی پروپیلن یک ترموپلاستیک سخت، صلب و کریستالی است که از مونومر پروپن (یا پروپیلن) تولید می‌شود. فرمول شیمیایی این ماده (C3H6) است و بسیار شبیه به گاز پروپانی است که تنها 2 هیدروژن کمتر دارد. به دلیل صرفه اقتصادی، استفاده از این ماده در صنایع، بسیار رایج است. به طور کلی، کامپاند پ پ به دلیل ویژگی‌هایی مانند سبکی، مقاومت به شکست، مقاومت شیمیایی و قابلیت بازیافت، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، این ماده را خاویار صنایع پتروشیمی می‌نامند.

تولید پلی پروپیلن

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، فرمول شیمیایی پلی پروپیلن بسیار شبیه به گاز پروپان است. بنابراین در کشور ما، با استفاده از این گاز و بهره مندی از فناوری PHD، به روش جدیدی، ماده پلی پروپیلن را تولید می‌کنند. این روش، از روش‌های قدیمی تولید پروپیلن با استفاده از فرآیند کراکینگ نفت متمایز است و باعث بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید پروپیلن شده است. روش های تولیدو ساخت محصولات پلی پروپیلن متفاوت بوده که توسط شرکت های پتروشیمی و تولید کننده مشتقات و مواد جانبی نفت خام انجام می‌گیرد.   شش نوع مختلف از تولید محصولات پلی پروپیلن وجود دارد ، از جمله موارد زیر:

  • قالب تزریقی
  • قالب بادی
  • فیلم وشیت
  • الیاف
  • لوله
  • کاورهای محافظ

انواع کامپاند پلی پروپیلن

تولیدکنندگان به هنگام ساخت و تولید محصولات پلاستیکی، با افزودن موادی به پلی پروپیلن، به خواصی که نیاز دارند، نزدیک‌تر می شوند. بنابراین مدل‌های مختلفی از PP به وجود آمده که برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. در ادامه با انواع کامپاند PP آشنا می‌شوید.

پلی‌پروپیلن الیاف‌دار

الیاف شیشه یکی از موادی است که برای تقویت پلی‌پروپیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامپاند پلی‌پروپیلن از ترکیب بین 10 تا 40 درصدی الیاف شیشه با پلی‌پروپیلن تولید می‌شود که در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد بسیاری دارد. از یک عامل واسط جفت‌کننده با نسبت معین، برای پایدار کردن الیاف شیشه استفاده می‌شود، تا چسبندگی به میزان مناسب برقرار شود.

پلی‌پروپیلن تالک‌دار

جهت افزایش سختی و چغرمگی پلی‌پروپیلن،‌ از برخی افزودنی‌های معدنی مانند تالک در ترکیبات پلیمری استفاده می‌شود. دلیل استفاده از تالک به عنوان افزودنی، قیمت مناسب و کارآمدی آن است. نکته مهم در خصوص افزودن تالک به پلی‌پروپیلن آن است که ضمن افزایش سختی، میزان ضربه‌پذیری آن کاهش می‌یابد. معمولا تالک را بسته به نوع کاربری مورد نیاز بین 10 تا 40 درصد به پلیمر پایه اضافه می‌کنند. از دیگر خواص تالک باید به ساختار صفحه‌ای و همچنین دافع آب بودن آن اشاره کرد. معمولا در برابر مواد شیمیایی مختلف نیز مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

پلی‌پروپیلن  EPDM

اگر در صنعت نیاز به تولید قطعه پلیمری با انعطاف‌پذیری مناسب باشد، از این مدل کامپاند پلی پروپیلن EPDM استفاده می‌شود. همچنین برای ارتقای سطح انعطاف‌پذیری پ پ، از افزودنی‌های ترموپلاستیکی الاستومر استفاده می‌شود. میزان انعطاف‌پذیری محصول نهایی وابسته به درصد مواد افزودنی است.

پلی‌پروپیلن ضد شعله ( پلی پروپین نسوز)

اگر نیاز به محصول پلیمری دارید که نیاز به مقاومت در برابر اشتعال دارد، می‌توانید از این گروه از کامپاندهای پلی‌پروپیلن استفاده کنید. این گروه از محصولات به طور خاص در صنایع تولید محصولات الکترونیک به‌ کار می‌روند.

ویژگی‌های کامپاندهای پلی پروپیلن

قیمت کامپاند پلی پروپیلن (PP)

مواد اولیه یا به اصطلاح منومرهای PP هزینه بسیار کمی دارند و درنتیجه ساخت پلیمر پلی پروپیلن، بسیار مقرون به صرفه است. از دیگر ویژگی‌های این ماده می‌توان به وزن پایین آن اشاره کرد. ویژگی‌های پ پ باعث شده تا از این ماده به عنوان آلیاژ استفاده شود. یک ویژگی دیگر که کامپاند پ پ را از سایر مواد پلیمری متمایز کرده است، قابلیت جایگزینی مواد پلی پروپیلنی با پلی استراین و پلی اتیلن است. در نهایت، باید اظهار داشت که انعطاف پذیری PP آن را به یک ماده پرکاربرد در صنایع ساخت تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی و … تبدیل کرده است.

کاربرد کامپاند PP

  • در صنعت خودرو برای ساخت ورق های درب، کف ماشین و غیره
  • تولید و ساخت کیف
  • ساخت اسباب بازی
  • تولید الیاف و منسوجات نظیر فرش، موکت. طناب، گونی و غیره
  • لوله های آب و فاضلاب و تحت فشار آب آشامیدنی، گرمایش از کف و رادیاتور
  • ظروف یکبار مصرف و جعبه های پلاستیکی

مزایای کامپاند پلی پروپیلن

از مزایای کامپاند PP می‌توان به مقاومت در برابر فرسایش اشاره کرد. همچنین دسترسی آسان به مواد اولیه پروپیلنی، یک مزیت عالی محسوب می‌شود. این ماده مانند یک عایق در برابر جریان الکتریکی و گرما عمل می‌کند و همچنین در برابر تغییرات آب و هوایی و نور خورشید مقاوم است. از دیگر مزایای این ماده می‌توان به قابلیت خمش، مقاومت در برابر زنگ زدگی، و مقاومت در برابر دیگر مواد شیمیایی اشاره کرد.

قیمت کامپاند پلی پروپیلن (PP)

همان طور که گفته شد، افزودنی‌هایی به مواد پلی پروپیلنی اضافه شده تا خواص این ماده را تغییر دهد. قیمت این افزودنی‌ها می‌تواند بر قیمت نهایی این محصول اثرگذار باشد. همچنین مواردی مانند قیمت مواد اولیه و یا نوسانات ارز، از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت نهایی این محصول هستند. بنابراین از گذاشتن لیست قیمت کامپاند PP معذوریم. جهت استعلام قیمت کامپاند پ پ، با مشاوران سی وان پلیمر در تماس باشید.

نحوه خرید کامپاند پلی پروپیلن

در صورت  تمایل به تهیه این محصول، می‌توانید برای استعلام قیمت روز کامپاند پلی پروپیلن با ما تماس بگیرید. همکاران ما در واحد فروش سی وان پلیمر، آماده هستند تا اطلاعات لازم در زمینه قیمت کامپاند پلی پروپیلن را در اختیاز شما بگذارند. این محصولات در گریدهای مختلفی تولید می‌شوند و باید با مشورت کارشناسان متخصص و همچنین شناخت دقیق کاربری مورد نیاز از این محصول، اقدام به خرید آن کنید.

جمع بندی

کامپاند پلی‌ پروپیلن (کامپاند پ پ) به دلیل قابلیت بالای شکل‌پذیری و چکش‌خواری خوبی که دارد، در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای این کامپاند است. در این مطلب از سی وان پلیمر، ضمن معرفی ماده پلی پروپیلن، به بررسی مزایا، کاربرد و ویژگی کامپاند پ پ پرداختیم و راه های خرید و استعلام قیمت کامپاند PP را بازگو کردیم. ما را با نظرات گرم خود همراه کنید.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “کامپاند پلی پروپیلن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *