1. سی‌وان پلیمر
  2. /
  3. کامپاندهای پلیمری
  4. /
  5. کامپاندهای پایه پلی اتیلن

کامپاندهای پایه پلی اتیلن

دسته محصول: کامپاندهای پلیمری
زیردسته‌های این محصول

کامپاند پلی اتیلن یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مواد در زندگی روزمره است. پلی اتیلن‌ها به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی و نیز سبک وزن بودن، در صنایع متعددی مورد توجه قرار گرفته‌اند. به طور کلی، کامپاند پلی اتیلن به عنوان یک ماده افزودنی‌ست که برای بهبود و تقویت خواص محصولات پلیمری استفاده می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی جامع کامپاند پلی اتیلن، مزایا و نیز کاربردهای آن بپردازیم.

کامپاند پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن‌ها مواد پر کاربردی هستند که در صنایع پلاستیک در ساخت انواع قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طی فرآیند تبدیل شدن پلی اتیلن به کامپاند پلی اتیلنی استحکام و مقاومت آنها نیز افزایش می یابد. کامپاند به صورت گرانول تولید شده و به عنوان ماده‌ای اصلی در ترکیبات مختلف محصولات پلیمری به کار می‌رود. ویژگی‌های ساختاری این کامپاند شامل سه جزء اصلی پایه پلیمری، عامل سازگار، و سایر افزودنی‌ها هستند. پایه پلیمری به عنوان بخش اصلی کامپاند عمل می‌کند و باید با محصول پلیمری که بهبود یافته می‌شود، سازگاری داشته باشد تا اینکه بتواند به طور موثری با آن ترکیب شود. عامل سازگار نیز وظیفه ایجاد هماهنگی و توافق بین کامپاند و محصول پلیمری را بر عهده دارد تا این دو ماده به صورت یکنواختی ترکیب شوند و خواص بهبود یافته به درستی به محصول انتقال داده شود. آخرین بخش که سایر افزودنی ها هستند، وظیفه بهبود خواص و ویژگی‌های نهایی محصول را بر عهده دارند. این افزودنی‌ها بهبود رنگ، مقاومت، انعطاف پذیری و یا خواص دیگر محصول را ممکن است بهبود بخشند، به همین دلیل انتخاب و استفاده از این افزودنی‌ها با دقت و نیز با در نظر داشتن نیازهای محصول بسیار حائز اهمیت است.

گریدهای کامپاند پلی اتیلن

کامپاند پلی اتیلن، گریدهای مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مختلفی را از خود در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهند. از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین آنها موارد زیر هستند:

کامپاند پلی اتیلن سنگین

نقطه تمایز همه گریدهای پلیمر در آرایش ساختاری آن‌ها است. پیوند بین مولکولی در پلی اتیلن سنگین، دارای زنجیره‌های شاخه‌دار است. شاخه‌دار بودن زنجیره‌ها باعث می‌شود نتوانند با یکدیگر پیوند درستی برقرار کنند. برقرار نشدن پیوند درست بین زنجیره‌ها، ضعیف شدن نیروی بین مولکولی و استحکام کششی در این گرانول را به دنبال دارد‌. از ویژگی‌های گرانول سنگین می‌توان به انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه شدن آن اشاره کرد. پلی اتیلن سنگین یا HDPE استحکام کششی و مقاومت بالایی دارد. استقامت بالا و دانسیته پایین (HDPE) باعث می‌شود، این پلیمر حمل‌ونقل و جابه‌جایی آسانی را داشته باشد. همچنین از کاربردهای (HDPE) می‌توان در ساخت بطری‌های شیر، بطری‌های سفید‌کننده و سایر ظروف نگهدارنده مایعات اشاره کرد.

کامپاند پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن سبک یا پلی اتیلن با دانسیته پایین، از دیگر گریدهای محبوب کامپاند پلی اتیلن به‌شمار می‌آید که به‌صورت اختصار به آن (LDPE) می‌گویند. پیوند بین مولکولی در پلی اتیلن سبک، به صورت ساده و بدون شاخه است. در این نوع کامپاند، نیروی بین مولکول‌ها و استحکام کششی زیاد است. به دلیل داشتن این ویژگی، از گرانول سبک در ساخت لوله‌ها استفاده می‌شود. گفتنی‌ست، کاربرد عمده کامپاند تولیدشده با پلی اتیلن سبک در ساخت فیلم دمشی، ریخته‌گری، گرید اکستروژن پوششی با قالب‌گیری تزریقی است. استفاده نهایی این گرید، در تولید انواع مستربچ، کامپاند، پوشش پودری و اکستروژنی، فیلم تک و دو اکسترود جهت بسته‌بندی مایعات، فیلم لایه‌ای حرارت و فشار و لایه سازی چسبنده است.

کامپاند پلی اتیلن با دانسیته پایین

این پلیمر خطی با روش کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌های بلند زنجیردار تولید می‌شود.  به دلیل ویژگی‌های خاص این پلی اتیلن، برای ساخت لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله کاربرد دارد.

کامپاند پلی اتیلن با دانسیته متوسط

ساختار کامپاند پلی اتیلن با دانسیته متوسط، خطی است و به لحاظ دانسیته مابین پلی اتیلن سبک و سنگین قرار می گیرد. این پلیمر خواص مکانیکی خوبی مانند شکل‌پذیری و مقاومت در برابر ضربه‌های قوی و نیز اصطکاک کم را دارد. باید توجه شود که با‌ این وجود در فشارهای بالا ممکن است، خزش داشته باشد، اما با اضافه‌کردن الیاف کوتاه می‌توان مقدار خزش آن را کم کرد. علاوه بر این، در برابر حملات اسیدی، بازی، آنتی‌آکسیدان‌ها و عوامل کاهنده مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و قابلیت جذب آن پایین است. به‌همین دلیل از (MDPE) در ساخت لوله‌های گاز، آب، فاضلاب، زهکشی، سیم‌ها، کابل‌های برقی، پوشش لوله‌های استیل و ورقه‌های شرینک استفاده می‌شود.

کامپاند پلی اتیلن سبک خطی

کامپاند PE خطی از دانسیته پایینی نسبت به انواع دیگر گرانول‌های ذکر شده در بالا، برخوردار است. نوع پیوند مولکولی در این گرانول به صورت شاخه‌های کوتاه است. کامپاند پلی اتیلن سبک خطی در ساخت اتصالات لوله کشی و لوله‌های پلاستیکی کاربرد دارد. همچنین از آن در جهت تولید لوله‌های گازرسانی نیز استفاده می‌شود.

مزایای کامپاند پلی اتیلن

استفاده از کامپاند پلیمری، در تولید محصولاتی همچون لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله‌کشی دارای مزایای بسیاری است.  در ادامه به مهم‌ترین مزایا و خواص کامپاند پلی اتیلن می‌پردازیم:

  • کامپاند پلی اتیلن در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد.
  • مواد اولیه یکنواخت کامپاند برای تولید و ساخت استفاده می شود.
  • دارای کیفیت ثابت و مطلوب است.
  • دوده به کار رفته در آن دارای درصد پخش استاندارد است.
  • قیمت محصولات کامپاند مناسب بوده و در بازارهای داخلی و خارجی رقابتی است.
  • از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کامپاند در محصولات با کیفیت پلی اتیلنی استفاده شده است.

کاربرد کامپاند پلی اتیلن

کاربردهای کامپاند پلی اتیلن بسیار گسترده و متنوع است. کامپاند پلی اتیلن یکی از پر مصرف‌ ترین مواد در صنعت پلاستیک به شمار می‌آید. این ماده دارای تنوع بسیاری است که در صنایع مختلف پلیمری کاربرد فراوانی دارد. به طور عمده کامپاند پلی اتیلن در موارد زیر به کار برده می‌شود که عبارتند از:

·        ساخت و تولید فیلم‌‌های پلی اتیلن

·        ساخت و تولید لوله‌های آبیاری قطره‌ای

·        تهیه و تولید لوله‌های تحت فشار

·        تولید ورق‌های ژئوممبران

·        ساخت کارتن پلاست ها

·        تولید قطعات تزریقی

قیمت کامپاند پلی اتیلن

پلی اتیلن جزء پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ها به‌شمار می‌آید و در سال‌های اخیر توجهات زیادی به سمت تولید این محصول معطوف شده است. قیمت کامپاند پلی اتیلن در مقایسه با پلی اتیلن خالص بسیار پایین‌تر است و در بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر استفاده می‌شود. این کامپاندهای پلی اتیلن در صورت داشتن درصد کمی پودر میکرونیزه معدنی سبب کاهش چشمگیر قیمت تمام شده محصولات خواهند شد. شما همراهان همیشگی، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز مشاوره رایگان با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “کامپاندهای پایه پلی اتیلن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *